Krzysztof Dzikowski

Krzysztof Dzikowski – autor tekstów piosenek, scenarzysta filmowy, literat (poeta, prozaik, dramaturg). Studiował na PW, ukończył filologię polską, scenopisarstwo w Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. a także Warszawską Szkołę Fotografii oraz studia podyplomowe w Warszawskiej Wyższej Szkole Humanistycznej. Autor największych przebojów muzyki rozrywkowej lat 60 – tych i 70 – tych. Nagrodzony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Nagrodą Honorową Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A. Ikony Festiwalu przyznawaną za udział w festiwalach opolskich, Odznaką Honorową Stowarzyszenia ZAIKS oraz Złotym Krzyżem Zasługi przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt twórczości. Obecnie pełni funkcje Przewodniczącego Związku Zawodowego Twórców Kultury, Członka Zarządu Głównego Forum Związków Zawodowych FZZ, Członka Rady Stowarzyszenia Autorów ZAIKS oraz Członka Zarządu Głównego Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR.

Dr Monika Siedlecka o życiu i twórczości Krzysztofa Dzikowskiego

Krzysztof Dzikowski – urodzony 25 stycznia 1938 roku na warszawskiej Pradze, gdzie ukończył szkołę podstawową i gimnazjum im. Króla Władysława IV, studiował na Wydziale Samochodów i Ciągników Politechniki Warszawskiej, skąd został relegowany za napisanie wiersza pt. ”Węgierskim Bohaterom”
w okresie rewolucji na Węgrzech. Kiedy powstała „Solidarność” założył Koło Autorów Form Literackich Radia, Filmu i Telewizji NSZZ „Solidarność” i pełnił w nim funkcję Przewodniczącego. Związek został rozwiązany wraz z ogłoszeniem stanu wojennego.

Mówi o sobie „tekściarz”, nie „autor czy twórca tekstów piosenek” - „bo to zbyt pretensjonalne”. Po prostu „tekściarz” - rzemieślnik słowa, tak jakby chciał trochę zbagatelizować zarówno swój dorobek, jak i rolę piosenki we współczesnej kulturze.

Napisał kilkaset piosenek, wiele z nich osiągnęło status przebojów, których słuchały i wciąż słuchają rzesze Polaków, utworów wyróżnionych w wielu plebiscytach i nagrodzonych na festiwalach. Kojarzony przede wszystkim z Czerwonymi Gitarami, współpracował także z wielkimi gwiazdami polskiej sceny muzycznej, między innymi: Ireną Jarocką, Marylą Rodowicz, Katarzyną Sobczyk, Karin Stanek, Czesławem Niemenem, Czerwono Czarnymi, Niebiesko Czarnymi, Tajfunami. Płyty z ich nagraniami sprzedawały się w rekordowych nakładach uzyskując miano Złotych Płyt.

Bogaty dorobek świadczy z jednej strony o kreatywności, wszechstronności, z drugiej zaś o doskonałym opanowaniu warsztatu. Od pomysłu do piosenki droga daleka. Warto dodać, że Dzikowski, jak sam przyznaje, większość tekstów napisał do skomponowanej wcześniej muzyki. Mógł więc, przystępując do pracy, sugerować się tonacją, tempem melodii, wywoływanym przez nią nastrojem, mógł skorzystać
z „podpowiedzi” kompozytora, ale musiał się dostosować do pewnego schematu wpisanego w melodię, musiał wypełnić ten schemat tekstem, pisać w pewnym sensie pod dyktando.

Zwraca uwagę olbrzymia różnorodność tematyczna. Są piosenki o miłości - tej młodzieńczej, szalonej, pełnej fantazji i dojrzałej, tej spełnionej i nieszczęśliwej - rozterkach i niepewności jej towarzyszących, tęsknocie za drugim człowiekiem, potrzebie bliskości, codzienności, zwyczajności w związku, rozczarowaniu, bólu. Są piosenki będące wyrazem radości życia, przypominające, że trzeba doceniać
i pielęgnować to, co się ma, nie warto ciągle szukać. Ale są też utwory, w których pobrzmiewają echa wydarzeń z historii, przywołujące dramat minionych lat, protestujące przeciwko bezsensowi wojen. Nie brakuje tekstów opowiadających o pięknie i potędze natury, potrzebie obcowania człowieka z przyrodą,

Piosenki Krzysztofa Dzikowskiego zajmują się sprawami bliskimi przeciętnemu człowiekowi, pozwalają mu utożsamić się z opowiadanymi historiami, odnaleźć w nich siebie. Pełnią też ważne funkcje społeczne – Telewizja Polska wyemitowała audycje o nauce języka polskiego na Syberii opartą na tekstach Krzysztofa Dzikowskiego.

Konsekwencją bogactwa poruszanych tematów jest różnorodność nastrojów – od żartobliwych, opowiadających historię z przymrużeniem oka, przez liryczne ballady, piosenki-deklaracje, piosenki-wyznania, piosenki-napomnienia, protest songi, utwory podejmujące dyskusję z obowiązującymi stereotypami.

Kolejna cecha charakteryzująca teksty Krzysztofa Dzikowskiego – to zrozumiały, prosty język umiejętnie operujący skrótem, nie epatujący ozdobnikami stylistycznymi. Wydaje się że autor, posiadł umiejętność mówienia o sprawach ważnych, trudnych w sposób czytelny i przekonujący. Piosenki
z tekstami Krzysztofa Dzikowskiego są prawdziwe i wciąż aktualne, w tym tkwi tajemnica ich niesłabnącej popularności. Słuchając po raz kolejny odkrywam je na nowo i odnajduję nowe sensy.

Dr Monika Siedlecka

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

 

 

 

Co o Krzysztofie Dzikowskim pisali recenzenci muzyczni:

Anna Arendt (tak napisała w jednej z notek dołączonych do płyty): „Zadumany, zamyślony, jakby nieobecny duchem, a jednak bardzo realny, mocno stąpający po ziemi. Znany był jednak również z „lekko nieobliczalnych” wyczynów jak nocny wjazd samochodem do basenu portowego, maraton pływacki w krawacie i garniturze itp. Gdy mu o tym przypominano, tłumaczył się: „Cóż, Bozia uczyniła mnie wrażliwym, lecz niestety zupełnie nie dała mi hamulców...”. Lubiący życie i umiejący z niego korzystać”

Witold Pograniczny: „Dzikowski ubarwiał swoje życie i swoje piosenki jak tylko umiał. Z naszych wspólnych przeżyć pamiętam najbardziej szaleńczą nocną jazdę samochodem z Warszawy do Zakopanego, bo Dzikowski nagle zapragnął pojeździć sobie na nartach. Pamiętam też nasze rejsy po Zalewie Zegrzyńskim, pod koniec listopada, kiedy wiał lodowaty wiatr o sile 8 w skali Beauforta. Szkoda tylko, że w okresach kiedy mijał sezon na jego ulubione sporty, ogarniała go stagnacja i „przesypiał” też pisanie piosenek”